Światło pozwala wydobyć z obrazu głębię, a także podkreślić lub ukryć niektóre jego elementy. Jak zatem pracować ze światłem? Poznaj najważniejsze zasady.
Bez światła nie byłoby fotografii – to dzięki promieniom wpadającym do aparatu powstają zdjęcia. Światło pozwala wydobyć z obrazu głębię, a także podkreślić lub ukryć niektóre jego elementy. Jak zatem pracować ze światłem? Poznaj najważniejsze zasady.
Im więcej światła na zdjęciach, tym lepiej. Aparat fotograficzny jest tak skonstruowany, że lepiej działa w miejscach, gdzie jest jasno. Krótszy czas potrzebny do otwarcia migawki zapobiega rozmazywaniu zdjęć, a oprócz tego nasze urządzenie szybciej łapie ostrość. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał światła słonecznego, poluj na czas, kiedy znajduje się najbliżej horyzontu. W praktyce oznacza to godzinę przed wschodem oraz godzinę przed zachodem słońca. Światło o tej porze jest łagodne i nieco rozproszone – na zdjęciach wygląda doskonale.
Zanim zrobimy zdjęcie, dobrze jest poobserwować, jak światło padające z różnych stron działa na fotografowany właśnie obiekt. Będziecie zaskoczeni, jak odmienny można uzyskać efekt przy identycznej koncepcji zdjęcia, ale innych kierunkach oświetlenia.
Wśród osób robiących zdjęcia wciąż nie brakuje zwolenników światła przedniego. Pomijając fakt, że nie jest ono zbyt przyjemne dla właśnie fotografowanej osoby, ten rodzaj oświetlenia czyni zdjęcie nieco nudnym. Dobrze ustawić światło chociaż odrobinę pod kątem – pozwoli to uzyskać ciekawszy efekt i ożywić fotografię.
Ustawienie światła z tyłu jest natomiast pewnym wyzwaniem, choć to dobry wybór przy fotografowaniu sylwetek. Pamiętajmy jednak, że jeśli światło z tyłu jest jaśniejsze niż promienie padające z przodu obiektu, efekt może nie być zbyt korzystny. Często w takich sytuacjach będziemy musieli dodać jeszcze jedno źródło światła.
Warto poeksperymentować ze światłem bocznym, które pozwala stworzyć interesujący kontrast. Ten rodzaj oświetlenia wykorzystuje się w fotografiach artystycznych, kiedy autorowi zależy na oddaniu charakteru fotografowanej osoby. Połowa modela jest najczęściej całkowicie zaciemniona, a to przyciąga uwagę odbiorcy.