Zrobienie naprawdę dobrego zdjęcia makro to prawdziwe wyzwanie, zwłaszcza dla osób zajmujących się fotografią amatorsko. Podpowiemy Wam zatem, co zrobić, aby Wasze makrofotografie były ciekawe i dobrze wykonane.
Zrobienie naprawdę dobrego zdjęcia makro to prawdziwe wyzwanie, zwłaszcza dla osób zajmujących się fotografią amatorsko. Podpowiemy Wam zatem, co zrobić, aby Wasze makrofotografie były ciekawe i dobrze wykonane.
W pierwszej kolejności musimy przestawić się na ręczną obsługę aparatu. Dzięki dobraniu odpowiedniej przesłony, ręcznemu ustawieniu ostrości i niskiej czułości, jakość naszych zdjęć znacznie się poprawi. Owszem takie ręczne ustawienie wymaga pewnej wprawy, jednak warto poćwiczyć. Z czasem opanujecie tą z pozoru trudną sztukę.
Zdjęcia makro to wbrew pozorom dość obszerna kategoria, gdyż zaliczają się do niej zdjęcia robione w skali 1:1 i większej. Przy skali mniejszej niż 1: 1 mówimy o fotografii zbliżeniowej, która mylnie bywa nazywana makrofotografią. Większość popularnych obiektywów zmiennogniskowych (dla laików zoom) oznaczonych jest, jaka “makro”, podczas, gdy w rzeczywistości są one obiektywami do fotografii zbliżeniowej. Tak samo jest w przypadku trybu “makro” w kompaktach, czy kamerach. Makro wcale nie zależy od minimalnej odległości ogniskowania. Wbrew temu, co pokazują reklamy popularnych aparatów kompaktowych („małpek”) – im mniejsza jest minimalna odległość ostrzenia, tym gorzej. W praktyce oznacza to, że trzeba będzie niemalże dotknąć fotografowany obiekt, żeby uzyskać skalę 1:1. Przy wielu ujęciach nie jest to możliwe. Najlepsze obiektywy do zdjęć makro mają ogniskową ok. 100 lub 150 mm.
Wykonując fotografie makro najczęściej spotykanym problemem jest nieostrość. Jej powód może być dwojaki. Może to być nieostrość wywołana poruszeniem samego aparatu lub poruszeniem się fotografowanego obiektu. Druga kategoria, to nieostrość wywołana złym ustawieniem ostrości w niewłaściwym punkcie lub zbyt małą głębią ostrości.
Aby uniknąć podobnych problemów, możemy zastosować konkretne techniki. W celu uzyskania większej głębi ostrości, należy zająć dobrą pozycję i ustawić mniejszą przysłonę. W makrofotografii najlepiej przejść na tryb A, a w miarę robienia postępów na M, czyli w pełni manualny. Dzięki temu uzyskamy kontrolę nad głębią ostrości, co nie jest możliwe do uzyskania w innym trybie. Co do zasady, im większa liczba przysłony, tym większa głębia ostrości. Ręczne ustawianie ostrości jest kluczem do udanej makrofotografii. Tryb MF pozwoli nam na dobranie ostrości dokładnie w tym miejscu, w którym chcemy.
Podsumowując, aby zrobić dobre, ostre i ciekawe zdjęcie makro pamiętajmy o tym, by dopracować i przemyśleć ujęcie oraz wyznaczyć centrum ostrości. W niektórych ujęciach warto posłużyć się statywem, pozwoli to zniwelować drgania. Po przeprowadzeniu serii prób z pewnością będziecie też w stanie robić ciekawe zdjęcia makro „z ręki”. Życzymy, powodzenia!