Jak fotografować ruchome obiekty?

Jak fotografować ruchome obiekty?

Opublikowany

Osoby dopiero zaczynające swoją przygodę z fotografią dążą do uzyskania jak największej ostrości zdjęć. Stąd wybór obiektywów z małym otworem przysłony oraz kupowanie statywów i systemów stabilizacji obrazu. Są to jednak zmienne wynikające ze sprzętu i z umiejętności fotograficznych. Tymczasem na ruch obiektów żadna osoba robiąca zdjęcie nie ma najmniejszego wpływu i tutaj pojawia się problem.

Z pewnością niejednokrotnie podziwiałeś wspaniałe zdjęcia na przykład z wydarzeń sportowych, czy zdjęcia koni w galopie, które nie miały ani śladu po rozmazaniu obrazu. Istnieje kilka sztuczek na to, aby taki efekt uzyskać. Przede wszystkim znaczenie ma czas otwarcia migawki. Otwór przysłony ma znaczenie drugorzędne, ponieważ nie wpływa on bezpośrednio na zastygnięcie w bezruchu poruszającego się obiektu.

Krótki czas ekspozycji pozwala na korzystanie z trybu wykonywania zdjęć seryjnych. Tego typu działanie pozwala na uchwycenie najciekawszych kadrów. Spośród wielu ujęć łatwiej jest wybrać coś idealnego.

Im szybszy ruch fotograf stara się uchwycić, tym czas otwarcia migawki powinien być krótszy. Niezbędny jest wobec tego sprzęt, który pozwala na ręczną zmianę tych ustawień. Przy szybkim ruchu, ten czas ustawia się przynajmniej na 1/1000 sekundy. Ale w większości przypadków z powodzeniem wystarczy jego ustawienie na 1/30 sekundy. Wszystko to kwestia własnych eksperymentów i ćwiczeń, ćwiczeń, ćwiczeń.

Znaczenie ma także ustawienie się obiektu względem fotografa oraz kierunek jego oddalania się lub przybliżania. Nie bez znaczenia jest odległość, a dokładniej mówiąc stopień, w jakim dany obiekt zajmuje kadr. Im ten procent jest mniejszy, tym na dłuższy czas fotografowania można sobie pozwolić. Zalecane jest wówczas wykorzystanie obiektywu szerokokątnego.

Jednak aby zrobić perfekcyjne zdjęcie ruchomemu obiektowi, niezbędny jest przede wszystkim refleks, rozumiany jako moment wyzwolenia migawki. Tutaj też całkiem sporo zależy od posiadanego sprzętu i czasu, który mija od naciśnięcia spustu do wyzwolenia migawki, ale umiejętności fotografa wydają się być jednak kluczowe.

Udostępnij